Mi az a jótállás?
A köznyelvben garanciaként használt fogalom szabatos jogi megfelelője a jótállás. A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. Az eladó jótáll azért, hogy az általa értékesített terméknek nincs hibája, illetve nem is lesz a jótállás alatt. Ha a termék a jótállási idő alatt meghibásodik, az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
A jótállás két fajtáját ismerjük:
- jogszabályon alapuló kötelező jótállás
- a szerződés teljesítéséért vállalt jótállás, amelyet a vállalkozás a szerződés megfelelő teljesítéséért a jogszabályi kötelezettségén túlmenően vagy annak hiányában önként vállal (önkéntes: gyártói, forgalmazói-, kereskedői jótállás) Ez utóbbival kapcsolatban mindig alaposan tájékozódj a termék- és a gyártó weboldalán.
A fogyasztót megillető kötelező jótállás (hétköznapi nevén „garancia”) feltételei:
Hibás teljesítés esetén az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás idejét a jogszabály a tartós fogyasztási cikk bruttó eladási árához igazodva határozza meg.
- 10.000 forintot el nem érő fogyasztási cikkre nem vonatkozik jótállási kötelezettség.
- 10.000 forintot elérő és azt meghaladó, de a 250.000 forintot meg nem haladó eladási ár esetében: 2 év a kötelező jótállás időtartama.
- 250.000 forintnál drágább termékekre: 3 év a kötelező jótállás időtartama.
A jótállás érvényesítése, a sávos jótállási idő
A jótállási jogod alapján kijavítási vagy kicserélési igénnyel élhetsz, a jogszabályban biztosított esetekben árleszállítást kérhetsz, vagy végső soron elállhatsz a szerződéstől, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta. Fontos, hogy a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása nem feltétele az érvényesítésnek! Azaz a csomagolás nélkül is érvényesítheted jogodat!
Gyakran Ismételt kérdések a jótállásról
Meddig mondhatom le díjmentesen a rendelésem?
Rendelésed díjmentes lemondására a csomagszám generálás előtt van lehetőséged. A csomagszám akkor generálódik, amikor átadjuk a rendelést a kiszállítást végző futárcégnek.
Mikortól élhetek a 14 napos elállás jogával?
A 14 napos elállási jog gyakorlására a termék átvétele után van lehetőséged, tehát ha úton van a rendelésed, de még nem vetted át, akkor nem tudsz elállni a vásárlástól.
A 14 napos elállás keretében a termék indoklás nélkül visszaküldhető, de nem lehet túlzottan használt vagy hiányos. Ha a visszaküldött termék nem teljes, vagy láthatóan használt, az elállási jog nem alkalmazható teljes visszatérítésre.
A 14 napos elállási jogot kizárólag magánszemélyek gyakorolhatják, céges vásárlásokra nem vonatkozik.
Bővebb infó: https://megaplace.hu/vasarlastol-valo-elallas/
Futárnál van a csomag, de még nem vettem át. Elállhatok a vásárlástól?
Amennyiben már a futárnál van a csomag, az átvétel megtagadása nem minősül elállásnak.
Fontos! A szándékosan át nem vett csomagok jelentős anyagi terhet jelentenek, amelyeket a Ptk. 6:156. § (1) pontja szerint a vásárló köteles megtéríteni. Az átvétel megtagadása nem minősül elállásnak, és a szállítási költség (beleértve a visszaszállítást is) a vevőt terheli.
A termék visszaküldése esetén kérjük, hogy a terméket eredeti állapotában és gyári csomagolásában juttasd vissza hozzánk, hogy a teljes összeget visszatéríthessük.
Hibás, vagy sérült a termék. Meddig küldhetem vissza?
Ha a termék sérülten érkezett meg hozzád, vagy hibás, ilyenkor díjmentesen csere, vagy javítás kérhető. Az erre vonatkozó igényedet telefonon vagy e-mailben tudod leadni, az átvételtől számított 3 napon belül.
Milyen esetben élhetsz a jótállási jogával?
Hibás teljesítés esetén jogszabály (így a 151/2003. (IX.22.) Kormányrendelet és a 10/2024. (VI.28.) IM rendelet alapján) ún. kötelező jótállási igényt, vagy ún. szerződéses jótállást keletkeztető jognyilatkozat alapján (pl. a gyártó által biztosított gyártói jótállás alapján) jótállási igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv és a 373/2021. (VI.30.) Kormányrendelet szabályai szerint.
Milyen jogok illetnek meg, ha a jótállás jogszabályon alapul?
A kötelező jótállás alá tartozó tartós fogyasztási cikkek termékcsoportjainak megnevezéséről szóló miniszteri rendeletben (fenti pontban hivatkozott IM rendelet) meghatározott új, tartós fogyasztási cikk (a továbbiakban: fogyasztási cikk) esetén a teljesítés hibája miatt az 1. pontban meghatározott jogaidat érvényesítheted, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletben foglalt feltételekkel.
Milyen további jogosultságok illetnek meg jogszabályon alapuló jótállás esetén?
Fogyasztási cikk esetében a jótállási idő alatt elsősorban kijavítást igényelhetsz. Kicserélésnek van helye már az első javítási kísérletet követően, ha megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, és Te másik igény teljesítését nem kéred. Akkor is kérheted a kicserélést, ha a kijavítási igény közlését követő harminc napon belül nem kerül sor a kijavításra. A kicserélési igényt az is megalapozza, ha a fogyasztási cikk a jótállási idő alatt három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, feltéve, hogy nem kérsz másik igény teljesítést. Ha az előbbi esetekben kicserélésre nincs lehetőség, akkor a vételár visszatérítésére is igényt tarthatsz.
Milyen határidőn belül gyakorolhatod kötelező jótálláson alapuló jogaidat?
A kötelező jótállás időtartama a kötelező jótállás hatálya alá eső fogyasztási cikkek esetén
a) 10 000 forinttól 250 000 forintig terjedő eladási ár esetén két év,
b) 250 000 forint feletti (250 001 forinttól kezdődő) eladási ár esetén három év.
Milyen feltétellel érvényesíthetők a jótállási igények?
A jótállásból eredő jogaidat a rendelkezésedre bocsátott jótállási jeggyel gyakorolhatod, a jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy rendelkezésére bocsátásának elmaradása azonban a kötelető jótállás érvényességét nem érinti. A jótállási jegy rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot bemutatod. A jótállási igény teljesítésének nem feltétele a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának visszaszolgáltatása.
Milyen további követelmények támaszthatóak a jótállási jogok gyakorlásának feltételéül?
Fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése vagy annak üzemben tartása érdekében támaszthatók speciális követelmények (például időszakos felülvizsgálat) a fogyasztóval szemben, feltéve, ha a megfelelő üzembe helyezés vagy üzemben tartás más módon nem biztosítható, és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára.
Mikor mentesül a vállalkozás a jótállási kötelezettsége alól?
A vállalkozás (az eladó fél) a kötelező jótállási kötelezettsége alól abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Hogyan csomagoljam a terméket?
Segítünk, hogy megkönnyítsük a dolgod. Olvasd el a Csomagolási útmutatónkat, amiben minden hasznos információt megtalálsz.
Figyelem!
Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, valamint termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan is érvényesíthetsz. Ha viszont egy adott hiba miatt egyszer sikerrel érvényesítetted hibás teljesítésből eredő igényedet (például a vállalkozás kicserélte a terméket), ugyanezen hiba tekintetében más jogi alapon erre már nem tarthatsz igényt.
A MegaPlace jótállási szabályairól részletesen az Általános Szerződési Feltételekben olvashatsz.